De fleste av oss har mais minst en gang i uka, nemlig på tacofredagen. Visste du at det er stor forskjell på hermetisk mais og fersk mais?

Den allsidige maisen

Mais er en viktig ingrediens i for eksempel amerikansk, meksikansk og asiatisk mat. Men det finnes forskjellige typer mais og de brukes til forskjellige ting. Vi gir deg en oversikt over maisen og hva den kan brukes til.

Den hermetiske maisen er bare selve maiskornene og den brukes til mye forskjellig. Mange av oss har den i tacosen, andre velger den til de friske salaten og noen foretrekker den kokt med litt smør over. Det er en allsidig grønnsak som brukes til alt fra å lage tortillas til å lage brød.

Tilberede maiskolbene

Maiskolbene er blitt stadig mer populære å spise her i Norge også, men det har vært en stor hit i det amerikanske og det meksikanske kjøkkenet lenge. Kjøper du dem rett fra gården må du som regel renske dem for blader først. Det finnes dog kolber som er renset og klare til å kokes i butikkene. Noen er til og med kokt, de trenger bare varmes. Kolbene trenger normalt sett å koke mellom 10 og 12 minutter. Har du en grill i nærheten er det også knallgodt med grillet maiskolbe. Gjerne med dampende hvitløksmør og litt salt.

Kolbene kan enten serveres hele, delt i to eller ved å skjære av alle kornene fra topp til bunn. Selvfølgelig er dette avhengig av hva du skal bruke den til. Skal maisen i salat, taco eller supper, skjærer du av alle kornene. Skal det serveres med smør over til biff eller annet snadder? Da er det greit å ha den hel, eller dele den i to. Det kan fort bli litt klissete om man spiser den hele, og for barna er det absolutt letteste å spise en halvdel om gangen.

Finnes det næring i mais?Maiskolbe

Så absolutt! Et er en god kilde til kostfiber ettersom det finnes i skallet rundt hvert korn. Kostfiberet fungerer som føde for bakterier i tarmene slik at de vokser og forhindrer andre dårigere bakterier fra å sette seg. Kostfiberet kan også forhindre forstoppelse. Visste du at det også binder til seg kolestrol og frakter det ut av kroppen?

Maisen er også rik på B-vitamin folat, niacin og andre B-vitamin. Husk at varme omgjør sukkeret i maisen til stivelse. Folat hjelper kroppen å produsere nye røde blodlegemer og er derfor viktig for hjertehelsen vår. Du har sikkert hørt at mange gravide får beskjed om å ta folat, en av årsakene til dette er at folat virker forebyggende på ryggmarksbrokk hos fostre. Folat og niacin er essensielle i prosessen der kroppen omdanner fett, karbohydrater og protein til energi som cellene våre kan bruke.

Mais har de siste årene fått et noe frynsete rykte ettersom det inneholder mye karboahydrater og gjøres om til stivelse når det varmes. Med andre ord er det ikke særlig gunstig med varme varianter av mais om man går på lavkarbodietten. Ellers regnes det som en god og viktig grønnsak.